Wat vooraf ging:
Het was een flinke klus om de machine op tijd klaar te hebben voor de 1e wedstrijd in Wekerom.
Frima Kooiker had alles mooi in de kleur gezet, waarvoor hartelijk dank! Ook Koers polyester
techniek heeft ons goed geholpen. Ondanks de strakke planning is het hen ook gelukt ons te voorzien
van een nieuwe motorkap. De chef heeft een week gespijbeld bij de baas om de trekker klaar te
krijgen. De wedstrijd in Kamperveen was allang geschrapt: dat was niet haalbaar.
Na een lange winter en korte nachten was het dan eindelijk zover: Koningsdag. Het hele team en
Gerben (club van 100-lid) zijn om 1 uur ‘s nachts begonnen om alles af te bouwen. We gingen bezig
met het monteren van de uitlaat, de turbo afscherming, kruis voor de turbo-inlaat en een aantal
brandstofleidingen moest worden aangesloten. Motor technisch hebben we niets veranderd, maar
dat zou voor de wedstrijd ook niet meer gelukt zijn.
Het bleek dat we met een klein aantal personen makkelijk veel werk konden verzetten. De meest
tijdrovende klus was wel de geheel nieuwe afscherming van de turbo. Maar na een paar uur zweten
lukte het. Al dan wel niet in kleur, maar dat doet er niet toe.
Om half 3 zou de klasse in Wekerom van start gaan, iets meer dan een uur rijden voor ons om op
locatie te zijn. Het middageten was er ondertussen bij in geschoten, maar gelukkig kwamen de buren
met een hapje eten om de hoek. Om half 2 was het dan eindelijk zover: klaar voor Wekerom.
De wedstrijd
We moesten als 3e rijden in de klasse. Onderweg werd al eens gebeld: ‘Hoe ver ben je? Waar rijden
jullie?’ We kwamen gelukkig net op tijd. Ondertussen was al besproken waar we de vrachtwagen
konden parkeren. Er stonden genoeg handen klaar om alles zo snel mogelijk te lossen. Up&Down had
de proeftrek en noteerde iets over de 90m, de wagen bleef staan. De Red Devil mocht als 2e een
poging doen en zette de wagen bij 106 meter stil. Als 3e mochten wij aanhaken, in afwachting hoe
alles zou uitpakken na de verbouwing. Was het gewicht nu wel goed?
Bij de start kwamen de voorbandjes gedoseerd van de klei, maar ook niet meer dan dat. Een rustige
run leverde een FP op. De Red Impact deed dat ook, net als Simply Green, Wild Pirate, White Shadow
en de Turbo aardbei van Peeters.
In de finale mochten wij als 1e de afstand zetten. Met een 108.08 mochten we absoluut niet klagen.
De Simply ging ons voor bij met 110.89, maar de rest van de finalisten kwam er niet aan te pas. De
mannen van de Wild Pirate zetten een knappe prestatie neer, goed voor een derde plaats.
Voor de nieuwe Van Stappust zijn we de volgende personen enorm dankbaar:
Lmb klaas Hofstede Staphorst
Firma Kooiker Zwolle
Koers polyester techniek Nieuwleusen
Dulasta metaalbewerking Staphorst
Club van 100
En alle andere personen die vrijwillig hun helpende hand hebben uitgestoken
NAMENS TEAM VAN STAPPUST BEDANKT